måndag 13 februari 2012

För en familj som fick se Lisas glada ögon igen...

Lisa fick allt svårare att andas. Cina ringde och sa att jag måste komma hem.
Jag hann inte mer än att se lilltjejen för att överväga 112.
Andningen gick trögt och stora trötta ögon vädjade på nåt sätt.
Inga ord, bara en vädjan om hjälp.
AT-läkaren därinne fick en snyting av en stressad autistisk tjej som bara ville andas.
Med ofullständig utredning blev slemlösande utskrivet i all hast.
Andningen blev sämre och jag ringde vårdcentralen på morgonen, efter en orolig natt.
-Kan ni göra ett hembesök? var min fråga efter att ha beskrivit situationen.
-Nej, vi gör inte hembesök, men jag ska försöka försöka fixa lite avsvällande medicin, svarade sjuksköterskan.
Lisa blev bättre i andningen, men hostade illa hela natten.
Oro och panik i det lilla autistiska hemmet.
Och så kom vändningen.
Jag fick tag i Lisas skolsköterska och beskrev problemet.
-Vi skulle behöva någon som kan komma hem och bedöma Lisas allmäntillstånd. Vi är lite oroliga och hon blir sämre.

- Var bor ni? jag kommer, sa hon.
Det var orden som kom så fint.
Det var orden som gjorde vändningen.

För en liten tjej utan språk.

För en familj som fick se Lisas glada ögon igen...

16 kommentarer:

  1. Vilken bra skolsköterska! Det verkar vara ordning på henne! Inget tjafs, bara "jag kommer!".

    Det är så det ska vara när man jobbar med vård av människor!

    Skönt att det finns sådana människor.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är så det ska vara, men inte alldeles givet.
    Precis, Elias! Det är det som är grejen! "Jag kommer"! Stort!
    Sköt om dig!

    /Thomas

    SvaraRadera
  3. Vilken människa.. Så skall det fungera.. Så fungerar det faktiskt hos oss.. Distrikt kommer om vi behöver och t.o.m läkaren kommer.. de har förstått problematiken för den killen jag jobbar med, att det bara förvärrar och blir svårare om han skall förflyttas till något han inte känner till..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Glad alla hjärtans dag!

    En dag som denna kan jag inte låta bli att säga att Du är en kärleksfull,ansvarsfull,godhjärtad,omtänksam och fantastisk person som finns på denna jord.

    Du och Din älskade familj har en stor plats i mitt hjärta.

    Många varma hälsningar och kramar till Er!
    F

    SvaraRadera
  5. Glad alla hjärtans dag!

    En dag som denna kan jag inte låta bli att säga att Du är en kärleksfull,ansvarsfull,godhjärtad,omtänksam och fantastisk person som finns på denna jord.

    Du och Din älskade familj har en stor plats i mitt hjärta

    Det gör så ont i mitt hjärta att läsa om Lisas hälsa.

    Många varma hälsningar och kramar till Er!
    F

    SvaraRadera
  6. Tack för omtanken "F"!
    Det värmer!
    Lisa är bättre nu och vi är så glada för det!
    Kram/Thomas

    SvaraRadera
  7. Det glädjer mig att höra att Lisa har återhämtat sig.

    Jag kan inte sätta ord för den smärtsamma känslan som jag fick igår när jag läste om hennes hälsa.

    Det kändes som om jag blev förlamad i halva kroppen.

    Hur orkar Ni egentligen,Thomas?

    Det krävs något speciellt för att stå ut med en sådan smärtsam upplevelse.

    Lisa har tur att har Er, två kärleksfulla och fantastiska föräldrar.

    Jag önskar Er från djupet av mitt hjärta som slår för Er allt gott i livet.

    Kram till Er!
    F

    SvaraRadera
  8. Tack, fint skrivet av dig!

    /Thomas

    SvaraRadera
  9. Det är till Lisa!

    Ett läkande ljus,jag önskar jag hade

    en sådan förmåga att tända en hälsans läkande låga.

    Då skulle den särskilt för dig få brinna

    få allt det onda att helt försvinna.

    Den skulle se till att kurvan vänder

    och att du får omsorg av goda händer.

    Dag och natt hos dig den skulle vaka

    och ge dig all kraft att få hälsan tillbaka.

    Lisa,jag älskar dig över allt annat.

    Världens största kram till dig,Lisa!
    F

    SvaraRadera
  10. Lisa tackar för fina ord! :))

    SvaraRadera
  11. Ja, syster Linnéa är helt otroligt bra med Lisa. Lugn och effektiv med det som ska göras eller tittas på. Mi

    SvaraRadera
  12. Ja, lika fantastisk som ni andra Mi! :))

    /Thomas

    SvaraRadera
  13. Sandra Almström27 mars 2012 kl. 21:44

    Imponeras och berörs gång på gång av dig, din familj och de människor ni har omkring er och det du berättar om er och dem. Tack för att du delar!
    Kram Sandra <3

    SvaraRadera