fredag 3 februari 2012

"Det kan va så..."

-Det hände en liten olycka idag, berättade fröken Marie när jag hämtade sötis idag.
-Lisa halkade och fick matvagnen på sin onda fot.
Hon har haft ett köttigt skavsår på ena hälen i veckan.
Och precis där hamnade matvagnen.
En tår, blod och omplåstring av fröken Marie.
Och det är så det brukar se ut.
Lilla Lisa, utan språk klagar aldrig.
Vem vet hur ont hon har. Hon säger ju inget.
"Det kan va så", säger hon.
För det är en fras hon har hört.
Jag vet inte om hon förstår vad hon säger, men det blir ju så rätt.
Som om det blir förklaringen till det som gör ont.
Jag hade hoppats att hon åtminstone kunde säga att hon har ont, men hon gör inte det.
Har du ont Lisa? frågar jag.

"Det kan va så", får jag till svar.

4 kommentarer:

  1. Åh, vad det måste vara svårt att inte veta!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Frustrerande säkert både för henne och er att inte kunna uttrycka..

    Kram till er..

    Mia

    SvaraRadera