måndag 4 juli 2011

Vad är skillnaden.....egentligen?

Några sträckte armarna i luften och blundade.
Hängivelsen var total. Flera tusen hade kommit.
Vinden svalkade genom tältöppningen i sommarkvällen.
Publiken ställde sig upp i raderna när elgitarrerna släppte loss.
Basgången och sångarens entusiasm fick nästan taket att lyfta.
Det var Hönö-konferrens. Det var missionförbundets årliga konferrens på ön i Västkustens skärgård. Hönö i symbios med Öckerö utanför Göteborgs kust.
Jag fick veta att de bosatta på ön avskyr invaderingen av kristna människor första veckan i juli.
Det är den enda veckan på året som kommunen tillåter camping på ön.
Jag såg ingen lam människa resa sig från sin rullstol under tältmötet.
Jag såg ingen gå på vatten.
Jag såg ingen handpåläggning.
Jag hörde heller inget Hallelujah.....
Det enda jag såg i tältet var glada människor.
Traktens ungdomar har som tradition att trakassera de kristna människorna som kommer till ön. Det har pågått i 50 år.
De kastar ägg på husvagnarna, de skriker glåpord till camparna...
Jag är själv inte troende.
Jag tror inte på någon gud.
Men jag sov en natt i en husvagn på området.
Och såg med egna ögon rädslan även hos de vuxna på ön.
Jag kom från de kristna människornas campingområde, de såg det.
På parkeringen vände de bort blicken, vägrade att hälsa på mig.
De hade dömt mig. Jag var kristen, konstig och kanske lite farlig i deras ögon.
Vad fel de hade, på alla sätt egentligen...

Några stenkast bort, på andra sidan sundet hördes basgången...
Det legendariska hårdrockbandet Metallica spelade på Ullevi.
Några sträckte armarna i luften och blundade.
Hängivelsen var total....

De är säkert jättefarliga...





2 kommentarer:

  1. fördommar växer sig så lätt stora och slår rot...
    och Metallica är farligt bra ;)

    SvaraRadera
  2. Hängivna människor gör ofta skillnad. Då tvingas man ibland ta ställning. Jag högaktar människor som vågar stå för ngt som ibland inte är "korrekt" enligt ngn slags sammhöllelig norm! Demokrati, Folkrörleserna, Frikyrklighet mm är ju sprungna ur dessa rörelser. Men det är ju känt sedan tidigare! Tydligen blir man lugnare och lever också längre. Källa:http://www.epochtimes.se/articles/2010/09/27/19997.html
    mvh
    Anders med knorr

    SvaraRadera