måndag 16 juli 2012

Och så hoppas jag att de har en underbar ledighet. För det är de värda..

Tusentals lärare är på välbehövlig ledighet just nu. Samtidigt larmar nyheterna om brist på lärare. 1.2 sökande på varje lärarutbildningsplats till hösten är blygsamt. Jag undrar om någon är förvånad. Jag undrar om någon i regeringen fattar. Det är mycket snack om att höja lärarnas status och lön. Men ingen verkstad. "Jag börjar förstå ditt resonemang, Thomas," sa en klok journalistkollega strax innan sommarlovet. Hon hade varit på en skola för att göra ett tidningsjobb. Hon var där i ungefär en timma och blev trött. Kollegan skulle skriva en artikel och behövde besöka verkligheten. Kollegan är ruskigt duktig på sitt jobb, men det handlar inte om det. Tusentals elever och tusentals lärare kämpar därute. De gör ett väldigt bra jobb, som få uppskattar, eller ännu mindre förstår. Jag mötte nyligen en lokal skolpolitiker som sa sig kunna skolvärlden. Han hade bra inflytande på besluten. Jag frågade när han besökte en skola sist. Han hade inget svar. Jag är inte förvånad, men blir förbannad. Du som läser det här kan ha barn som har passerat skolvärlden. Då har du annat att tänka på. Men har du små barn som är på väg dit, agera! Jag själv har väldigt liten makt att påverka. Det enda jag kan göra här är att hylla lärarna. Hylla lärarna som brinner för sitt jobb. Hylla lärarna som kämpar på, för att de vet att de gör nytta. Och så hoppas jag att de har en underbar ledighet. För det är de värda..

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet Thomas,höj statusen och lönen för lärarna,för eleverna är sveriges framtid.

    SvaraRadera