måndag 12 september 2011

22-åringen som hade förstört mer än ett liv på fyllan fick inget besked...

- Det bästa jag hade har någon tagit ifrån mig.
Orden kommer i en aula full med gymnasieelever.
Det blir alldeles tyst.
Therese berättar hur hon förlorade sin mamma.
-Jag skulle ge vad som helst för att hon skulle ringa mig.
Therese mamma är inte död.
Men hon är ett vårdpaket och känner inte igen sina egna barn.
En rattfull 22-åring körde på henne och tog flera liv.
Det är så Therese ser det. Det blir en dominoeffekt.
Det krävs mod att berätta om det som inte fick hända.
Det krävs mod att berätta hur hon förlorade sin mamma.
Hon gör det värdigt.
Det blir inte mer avskräckande för en gymnasieelev som får höra berättelsen.
Jag vill tro att bilden sitter kvar när alkoholen gör tokigheter i ett ungt förnuft.
-Lova mig en sak. Om du ser någon sätta sig i en bil på fyllan, säger Therese.
-Ta nycklarna.
Innan Therese lämnar berättar hon att 22-åringen fick tio månader i fängelse.
-Men min mamma fick livstid, lägger hon till.
22-åringen överklagade tingsrättens beslut.
22-åringen som hade förstört mer än ett liv på fyllan fick inget besked.

Han blev bara 24 år.

2 kommentarer:

  1. Ett inlägg som berör och jag hoppas att de gymnasieelever som lyssnade på detta oxå blev berörda och tog hennes berättelse till sig..

    //Mia

    SvaraRadera
  2. Man hoppas det Mia!
    Och jag vill tro det..

    //T

    SvaraRadera