torsdag 20 augusti 2009

You made my day...

Lunchpromenaden ledde till den hippa klädbutiken på stan. Jag behövde en ny kortärmad skjorta till kvällens bravader. Det var rea och blicken hamnade på en schysst upplaga för 299 riksdaler...
Hög musik dundrade i högtalarna och expediten i dryga 20-årsåldern ursäktade sig...för musiken.
"Jag är så jävla trött förstår du. Om jag skruvar ner musiken somnar jag. Jag och min bästa kompis, som jag bor ihop med somnade inte förrän halv fyra i natt. Vi höll på att göra såna här skuggfigurer mot väggen, du vet", sa hon och visade med sina händer.

Vänta här nu, tänkte jag...känner jag henne?
Nej inte alls, och sedan fortsatte hon att berätta hur hennes kommande vecka såg ut, med jobb och spelningar (hon var tydligen DJ..eller nåt).

Jag lyssnade och fascinerades.....hon berättade massor för en vilt främmande....kund.
När hon hade packat skjortan och jag drog kortet.....kom meddelandet: Medges ej!

Slut på kontot och jag sprang i väg, tog ut en hundring och kompletterade med sedeln i plånboken.

Tillbaka i butiken förklarade jag att jag var tvungen att välja en billigare skjorta.
"Äh, ta vad du vill ha", skrattade expediten, och hjälpte mig att hitta den snyggaste skjortan för min reducerade peng.

Hon gjorde min dag!

2 kommentarer:

  1. Var det butiken som börjar på C pch slutar på arlings? Såg nämligen en sån påse i din bil i torsdags. Skjortan såg jag dock aldrig, eller hade du den på bowlingen?
    /Detektiv-Pata

    SvaraRadera
  2. Du ÄR vår bästa gräv/krimreporter Daniel, no doubt!
    Du har rätt, men skjortan var inte på i torsdags!

    SvaraRadera