tisdag 21 juli 2009

Rör för fan ingenting!

Stockholmskortet tog oss till Liljevalchs utställning om Ikea.
Kul, tänkte jag, det finns säkert en massa gamla möbler man känner igen. Lite kittlande nostalgi alltså.
Men icke. Det var inte mer upphetsande än en åktur med lokaltrafiken en regnig julidag.
3 miljoner kostade utställningen att göra, betalt av företaget självt.
Möbler, förstås, utställt med minimal fantasi och en massa tråkiga citat på väggarna.
"Rör inte föremålen", skrek en stroppig guide i 25-årsåldern när mina fingrar ville känna på en byrålåda.
Det stog visserligen ungefär 35 miljoner skyltar på utställningen, som uppmanade besökaren att hålla fingrarna borta.
Men mina fingrar kunde inte låta bli...
I ett annat rum, en kvart senare, stöter jag på guiden igen, fingrandes på ett par lådor.
"Rör inte föremålen", sa jag.
Min mun kunde inte låta bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar